POP4987.jpg

Интервју ректора Универзитета одбране листу Одбрана

04. 03. 2013

Искорак у развоју струке
 
Убеђени смо да је време уложено у учење најбоља инвестиција, а да су образовање и стечена знања највеће вредности у 21 веку. Жеља нам је да стварамо стручњаке, елитне официре новог доба, који ће у себи обједињавати традицију и част српског војника, али и препознавати императиве простора и времена у коме живимо. Између два рођендана наш универзитет посетило је 11 државних и војних делегација из различитих земаља света, што је још једно сведочанство да је војно школство препознатљив, стратешки бренд Министарства одбране у земљи и свету

Свечаном академијом у Дому Гарде на Топчидеру недавно је обележена друга годишњица оснивања Универзитета одбране. Према речима ректора генерал-потпуковника проф. др Миодрага Јевтића, достојанствено и академски обележен је јубилеј те високошколске војне установе, уз помоћ и непосредну реализацију припадника Ректората, пријатеља наше војске и кадета. Како истиче, жеља је да наша младост, осим оспособљавања за официрске дужности, искаже и друге квалитете који се не разликују од њихових вршњака широм Србије, у намери да присутни гости у њима препознају будуће чланове друштва и упознају снагу и лепоту будуће Србије.

– Иако је настајање Универзитета везано за 24. фебруар 2011, када је основан Одлуком Владе Републике Србије, реч је о институцији која има снажне корене, који сежу скоро 170 година уназад, обједињујући традиције и искуства, образовних и научноистраживачких потенцијала Војне академије и Војномедицинске академије – два стуба ове значајне референце нашег система одбране. Формирањем Универзитета, установе равноправне с осталим универзитетским установама у земљи и свету, направили смо искорак када је реч о развоју струке, наставе и науке у Војсци, према највишим светским стандардима.
Жеља нам је да стварамо стручњаке, елитне официре новог доба, који ће у себи обједињавати традицију и част српског војника, али и препознавати императиве простора и времена у коме живимо. Желимо да на акредитованим студијским програмима и каснијим каријерним усавршавањем ослободимо стваралачки дух даровитих и високомотивисаних људи, који су покретачка снага сваког напретка. Убеђени смо да је време уложено у учење најбоља инвестиција, а да су образовање и стечена знања највеће вредности у 21. веку.

После постављања темеља, неопходних за препознавање у академској заједници наше земље, у којој фази је сада најмлађи државни универзитет, који предводите? Предстоји и реакредитација академских студија. Да ли ће бити измена у наставним програмима?

– Представити данас Универзитет одбране, иако су прошле тек две године од његовог настанка, једноставно и кратко, верујете, није нимало лако, јер је реч о сложеном систему, не само по функционалним мерилима и потенцијалима већ и према историјски специфичној величини, као што сам већ истакао. А систем који има дугу историјску вертикалу, посебно у области струке, науке и образовања, јесте стабилнији, поузданији и предвидљивији, као што је и кућа на дубљим темељима физички стабилнија.

Андрић рече човек снагу узима на извору, а појачава је успут. Ово нам је била идеја водиља, да одмах после завршетка прве фазе нормативног уређења Универзитета остваримо потпуну координацију активности с високошколским јединицама, као и потпуну хармонизацију с академском заједницом Србије.
 
Успостављене су стручне и научне везе са сличним институцијама у земљи и с више сродних универзитета у свету. Потписани су, и већ се реализују, споразуми о сарадњи са свим државним универзитетима у нашој земљи. Универзитет одбране је интегрални члан Конференције универзитета Србије – КОНУС-а. Колеге с других универзитета јединствене су у ставу да је нашим формирањем значајно ојачана академска заједница, имајући у виду, пре свега, организованост и одговорност система из кога долазимо. Партнерски учествујемо и у бројним националним и међународним истраживачким пројектима. Верујемо да ће тако бити и убудуће. 
 
Важне делатности ове друге развојне фазе нашег универзитета јесу интензивне припреме за издавање штампаних и електронских универзитетских уџбеника за све нивое школовања. Приоритетно радимо на изради Нацрта закона о образовању у систему одбране, а перманентно и на унапређењу квалитета наставног процеса. Такође, анализирамо остварене резултате кадета, пратимо ангажованост и креативност наставника, а започели смо и припреме за спољашњу евалуацију и реакредитацију високошколских јединица – Војне академије и Медицинског факултета ВМА, као и Универзитета, која нас ускоро очекује.
 
Наши програмски садржаји отворени су и флексибилни, спремни да се мењају и унапређују у складу са савременим научним и техничко-технолошким  достигнућима и стандардима у областима војних наука. Све то јесте велика одговорност, али и изазов за мене као ректора, менаџмент Универзитета, али и за наставнике који учествују у стварању профила будућих српских официра. Верујемо да смо на добром путу и да корачамо у правом смеру, у шта нас уверава и велико интересовање младих људи – најбољих међу добрима у земљи, али и у иностранству, који хрле да студирају на акредитованим студијским програмима Универзитета одбране, научним пољима све три научнообразовне области, на три нивоа студија, као и на сва четири степена каријерног усавршавања.
   
Реформа Војске и њено прилагођавање савременим околностима омогућили су стварање модерног система војног образовања ради афирмације војног позива. Шта се даље чини у том правцу?

– Наш универзитет није настао преко ноћи, а током дуге историје, у честим сударима са суровом реалношћу, одвијао се континуирано процес кристализације непролазних вредности истакнутих војсковођа и војних лекара, градећи образовни систем који данас постаје целина, и у томе јесте његова огромна вредност. Зато је оснивање Универзитета одбране било императив времена и стратешки корак током реформе и хармонизације војног образовања. Али то је тек камен темељац за наше будуће активности. Да смо на путу афирмације војног позива приликом реформе војног школства, очувања и развоја високошколских институција учинили значајне искораке, говори и чињеница да данас на једно место у Војној академији или на Медицинском факултету ВМА конкурише и више од десет кандидата, најбољих средњошколаца из Србије који ће бити у прилици да се школују по најмодернијим образовним стандардима, у такозваном колеџ систему, где је све обезбеђено, где сваки кадет има ментора, предвидиву каријеру, обезбеђен посао и могућност за даљу професионалну надградњу и усавршавање.
 
Наша европска опредељеност огледа се и применом принципа родне равноправности, који је заступљен у мери коју омогућава специфичност професије. Јавност треба да зна да су наше девојке изузетно одговорне, мотивисане, вредне, амбициозне и да ни у чему не заостају за колегама. Многе од њих ће бити сјајни официри и стручњаци. Акредитацијом студијских програма превазилазе се и поједини проблеми које смо уочили – ресоцијализација војних лица након прекида или престанка професионалне војне службе.
Завршетком школовања наши официри стичу и универзитетске дипломе у академским областима којима се баве, које су потпуно равноправне с дипломама осталих универзитета у земљи. Важно је знати да наша војска и на овај начин остварује своје мисије, да је Универзитет одбране отворен и за цивилни сектор и да је ове године на Војној академији уписана друга генерација цивила на студијском програму Логистика одбране, као и да је започело школовање друге класа полазника Високих студија безбедности и одбране, које похађају полазници и из система одбране и из осталих државних служби, као и из иностранства. Они ће усавршити своја знања и кандидовати се за лидере у многобројним областима.

Да ли студенти Универзитета одбране, такође, имају прилику да учествују у раду његових најзначајнијих целина?

– На основу Статута Универзитета одбране, који је верификовала Влада Србије, основани су сви органи и тела Универзитета, сагласно академским стандардима, али и специфичностима система одбране. Кадети активно учествују у раду Савета и стручних већа Универзитета, кадет проректор је члан ректорског Колегијума, а веома су значајне активности и рад Кадетског парламента, који обједињује академске потребе кадета Војне академије и Медицинског факултета ВМА. Да се глас кадета слуша говори и чињеница да поред бројних професионалних обавеза и сам често присуствујем седницама Кадетског парламента. Парламент је редовни члан Студентске конференције универзитета Србије, што је још један доказ да смо прихваћени на академској сцени. Председник нашег кадетског парламента изабран је и за потпредседника Студентске организације Србије.

Шта, у ствари, значи концепт „усавршавање током читавог живота”?

– На почетку разговора рекао сам да модеран српски официр, и данас и сутра, мора у себи да обједини српску војничку традицију и стваралачку снагу која ће бити основ сталног уздизања и усавршавања, у складу с императивима времена и достигнућима у области наука одбране. Као универзитетски наставници и професионални припадници система одбране, добро знамо потребу за оспособљавањем кадрова за извршавање свих мисија наше војске.
Освајање знања и вештина јесте процес који траје и не завршава се када стекнете универзитетску диплому. Напротив, можда тек тада започиње, а то се зове каријерно усавршавање, које је на нашем универзитету добро организовано па по томе служимо за пример и подстрек другима.
 
Систем одбране је тако организован да се у њему све активности планирају, тако и каријерна усавршавања и оспособљавања на, за сада, четири нивоа, од командно-штабног курса, командно-штабног усавршавања, генералштабног усавршавања и, највишег, високих студија безбедности и одбране.

С којим сродним војним високошколским установама ван наших граница сарађује Универзитет одбране?

– Универзитет одбране је наш мост сарадње у области унапређења војне науке одбране. Управо зато, посебну пажњу посвећујемо регионалној и међународној сарадњи, о чему сведоче Споразум о сарадњи са Универзитетом Чешке Републике, који је у Европи најсличнији нашем, затим споразум с државним универзитетима у Бањој Луци и Источном Сарајеву, као и недавно потписан Споразум о сарадњи с Националним војним универзитетом Републике Бугарске. Током године планирамо да успоставимо и јачамо академску и научноистраживачку сарадњу с војним универзитетима у САД, Русији, Кини и Турској.

У периоду између два рођендана Универзитет је посетило је 11 државних и војних делегација из различитих земаља света, што је још једно сведочанство да је војно школство постало препознатљив бренд нашег министарства одбране у земљи и свету. Пре непуних месец дана, уз подршку Краљевског колеџа из Лондона и Универзитетског одбрамбеног колеџа из Норвешке, одржан је регионални семинар о војном образовању, на коме су учествовали представници свих земаља региона, који су препознали наше домете и образовне могућности. Том приликом постављени су и темељи за интензивнију сарадњу у овој области наредних година.

Све поменуто уклапа се у нашу визију да свако сутра буде боље него јуче, а наша будућност сигурна – да има стабилне и поуздане, признате мостове према универзалним вредностима других простора. А наука и знање јесу универзалне категорије, немају алтернативе, нити границе. Образовање и знање схватамо као бедем одбране и мост сарадње. Зато негујемо и унапређујемо стручне и научне контакте и стрпљиво афирмишемо наше војно школство, у чему, баш као и у свим другим активностима, имамо подршку менаџмента Министарства одбране.

Које организационе целине чине Универзитет одбране? Какво је његово место у истраживачкој и научној заједници наше земље?

– Универзитет одбране интегрише функције високошколских институција у његовом саставу. Непосредно је „везан” за министра одбране и има својство правног лица, са свим правима и обавезама, као и препознатљив корпоративни идентитет. Управо то опредељује улогу Универзитета одбране да као ослонац и база буде снажна подршка овим високошколским установама у интегративном и интерактивном смислу. Синергија и тимски рад јесу основни захтев у функционисању система. Наш универзитет је добро прихваћен у академској заједници државних и акредитованих приватних универзитета у Србији, као и у научноистраживачкој заједници наше земље, пре свега због организованости и могућности система из којег долазимо, досадашњих резултата, традиције као и угледа који Министарство одбране и Војска Србије уживају у друштву.

Које су приоритетне активности Универзитета у наредном периоду?

– Захваљујући специфичностима војне организације, функционалној интеграцији, образовним ресурсима и креативним појединцима, Универзитет одбране данас функционише стабилно и хармонично. Очувани су и унапређени академски стандарди, обезбеђена електронска и информатичка подршка у управљању и настави, створени су и предуслови за реализацију савременог концепта учења на даљину, чиме се остварује рационалност у коришћењу наставних потенцијала, материјалних ресурса и радног времена.

У наредном периоду очекује нас израда и акредитација студијских програма за које је интерес и потребе исказала Војска Србије, јачање научноистраживачког рада, побољшање квалитета наставног процеса, као и унапређење појединих статусних питања, онако како је то уређено на осталим државним универзитетима. Предстоји нам, потом, и унапређивање програма целоживотног усавршавања, уређивање издавачке и библиотечке делатности, као и интегрисање научних и академских потенцијала института и других организацијских целина, које своје ресурсе могу ефикасније ставити у службу Министарства одбране и Војске Србије.

Биљана МИЉИЋ
Снимио Горан СТАНКОВИЋ

АКЦЕНТИ

Универзитет одбране чине Војна академија, која изводи акредитоване студијске програме у области техничко-технолошких и друштвено-хуманистичких наука, и Војномедицинска академија, која има акредитоване академске студије медицинских наука. На Универзитету одбране реализују се основне академске студије, интегрисане академске студије, специјалистичке академске студије, докторске академске студије и образовање током живота, које се изводи на четири нивоа – основни командно-штабни курс, командно-штабно усавршавање, генералштабно усавршавање и високе студије безбедности и одбране. 

У 2012. години, на основне академске студије Војне академије уписано је 137 кадета и 52 кадеткиње, и то на студијске програме менаџмент у одбрани, војномашинско инжењерство, војноелектронско инжењерство, логистика одбране и војно ваздухопловство. На основним студијама Војне академије у школској 2012/2013. години студира 583 кадета и 172 кадеткиње, 50 студената из грађанства, као и шест академаца из иностраних оружаних снага.

Прву годину интегрисаних академских студија медицине на Медицинском факултету ВМА у прошлој години уписало је 11 кадета и 22 кадеткиње. Интегрисане академске студије медицине на Медицинском факултету похађа 107 кадета, од чега 40 кадета, 64 кадеткиње и три студента иностраних војски. 
 



Oбјављено у секцији:

Верзија за штампу

 

A+ A-

Претрага

Календар активности

« Октобар 2017 »
ПонУтоСреЧетПетСубНед
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 

Избори у звања наставника

Erasmus ТЕМПУС ПРОЈЕКТИ

Важнији линкови

Пратите нас